HemMedlemssidorVärldsbokveckan

Världsbokveckan

Letar du efter www.världsbokveckan.se? Klicka här!

INFORMATION FÖR BOKHANDLARE:

Redo för Världsbokveckan 2018?

Här kommer mer info om årets satsning och tips om evenemang ni kan göra. Nedan finns en lista på samtliga anmälda och antal böcker, se att allt stämmer och återkom så snart ni kan om något är fel.

Se hela listan på antal böcker HÄR

Årets bok
Den består av Smyga, spana, snoka (Jeanette Milde och Pernilla Gesén), Lilla Pirat och Dags för disko (Marie Oskarsson och Helena Bergendahl), Bonnier Carlsen. Båda böckerna riktar sig till barn i åldern 6-9 år.

Material
Vi kommer likt tidigare år att förse er med material som ni kan marknadsföra Världsbokveckan med. I år skickar vi ut följande material:

• Affischer 50×70 (10 st till de som beställt 90 böcker eller fler och 6 st till de som beställt färre än 90 böcker)
  • Skyltar A4 (10 st till alla som har anmält sig)
  • A5 flyers (samma antal som beställda böcker)
  • Ballonger (60 st till de som beställt 90 böcker eller fler och 40 st till de som beställt färre än 90 böcker)

Leverans
Under vecka 15 kommer böcker och material att levereras till er från Samdistribution. Om ni inte får ert material eller om något inte stämmer kontaktar ni anna@adtillsammans.se som tar frågan vidare med Samdistribution.

Vi vill slå Högläsningsrekord!
Vi vill slå rekord i antal personer ni tillsammans läst högt för och uppmanar därför er att ordna högläsning i bokhandeln under Världsbokveckan! Högläsning går att göra i det stora och lilla, det viktiga är att den som läser tycker att det känns kul och är bekväm i rollen. De som vill kan bjuda in en förskola eller skolklass, alternativt bjuder ni in era kunder. Alla har olika förutsättningar och utifrån det fria tyglar att utforma det helt själva. Vi har tagit fram en affisch/skylt ni kan sätta upp eller skicka ut för att bjuda in.

Vi vill publicera siffran på hur många som blivit höglästa för i bokhandeln och vill därför att ni anmäler hur många ni har läst för. Vi räknar samman och publicerar siffran. Vi ser naturligtvis fram emot en hög siffra som vi kan försöka slå nästa år!

Inspiration!
För att inspirera kan vi berätta att bokhandeln på Junibacken kommer att ha högläsning tisdag-lördag under Världsbokveckan och på lördagen 28/4 kommer Pernilla Gesén, en av författarna till årets bok att vara där. Akademibokhandeln vet redan nu att de kommer ha högläsning i minst 25 av sina butiker. Tillsammans kan vi bidra med att många barn får ett möte med böcker och bokhandeln!

Anmäl antal ni läst högt för HÄR

Sociala medier
I år har vi avsatt en större del av budgeten för att kunna annonsera i sociala medier och vi kommer att ha filmat material på tema högläsning som kommer att rulla under Världsbokveckan. Vi kommer utöver det att ta fram en plan med bilder och innehåll som ni kan lägga ut själva alternativt dela från Världsbokveckans sida på Facebook. Det kommer att finnas att ladda ned här.

Annonsering i dagspress
Likt föregående år kommer vi att annonsera med en halvsida i DN, Expressen och Sydsvenskan.

Vi hoppas att ni är lika peppade som oss att Världsbokveckan ska bli riktigt bra även i år!

Bästa hälsningar,
Projektgruppen Världsboksveckan, Svenska Bokhandlareföreningen
(I projektgruppen för Världsbokveckan ingår Cecilia Helsing, Mats Ahlström, Reinhold Hedenblad och Anna Engström, projektledare)

Har du frågor?