PeKå Englund blir Publisher för Svensk Bokhandel

Datum: fredag 15 december 2017

Pressmeddelande från Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen

Det blir PeKå Englund som utses till Publisher för tidningen Svensk Bokhandel. PeKå Englund är författare och journalist och har bland annat varit chef på Aftonbladet i många år.

Svensk Bokhandel grundades som Svensk Bokhandelstidning redan 1853 och ägs gemensamt av Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen. Inför rekryteringen av ny Publisher till Svensk Bokhandel har ägarna beslutat att det är dags för förnyelse av bokbranschens viktigaste forum – i en tid av stora förändringar när behovet av kunskap om branschens utveckling blir allt större.

– PeKå Englund är helt rätt person för att ta nästa steg för vår branschtidning. Han har bred erfarenhet av både redaktionell utveckling, digital journalistik och affärsutveckling. Dessutom är han en driven journalist, säger Eva Gedin, ordförande i Svenska Förläggareföreningen.

PeKå Englund tillträder sin nya tjänst den 1 februari, och uppskattar att ägarna har tagit ut en ny riktning:

– I mitt uppdrag från ägarna ingår att anpassa tidningen till det digitala medielandskapet och till en snabbare nyhetsrapportering. Jag ser fram emot att se till att Svensk Bokhandel fortsätter att ha en central position i bevakningen av, och i samtalet om, bokbranschen, säger PeKå Englund.

Bland svenska bokhandlare fyller tidningen en viktig del både i sin bevakning av trender, affärer och andra nyheter i branschen.

– Tidningen ska vara ett socialt kitt i bokbranschen. Vi vill fortsatt att tidningen har en granskande roll, går på djupet, analyserar och lyfter intressanta och inspirerande exempel i vår bransch, säger Mats Ahlström, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen.

Tidningen utkommer med 21 nummer per år inklusive tre omfattande specialnummer; Vårens Böcker, Sommarens Böcker och Höstens Böcker – de mest kompletta katalogerna över bokutgivningen i Sverige. Tidningen bevakar självständigt bokbranschen och publicerar nyhetsartiklar, större övergripande artiklar, reportage och debattinlägg.

Frågor besvaras av

Mats Ahlström, ordförande Svenska Bokhandlareföreningen,