Kund! Letar du efter www.världsbokveckan.se? Klicka här!

INFORMATION FÖR BOKHANDLARE:

Redo för Världsbokveckan 2018?

Nedan finns information för bokhandlare om Världsbokveckan 2018 då vi tillsammans satsar extra på barn och ungas läsande. Det är viktigt att ni återkopplar till oss med synpunkter, frågor och funderingar. Vår förhoppning är att alla våra medlemmar ska vilja vara med i satsningen och ser fördelarna med att vi gemensamt arbetar för barn och ungas läsande. Vi ser också detta som en bra chans att få välkomna nya kunder in i butikerna eftersom vi kommer att ge ut 30 000 böcker gratis till de som köper en bok i bokhandeln mellan 23-29/4 2018. Det ger utmärkta tillfällen att skapa nya kundrelationer!

ANMÄL ER HÄR!

Alla som vill vara med kan alltså redan nu börja tänka på hur Världsbokveckan kommer att se ut i just er butik. Böcker och material har levereras tillsammans med skyltmaterial. Vi uppmanar alla bokhandlare att skapa sin egen extra satsning på barn- och ungdomsböcker under Världsbokveckan, boka in författarbesök och andra kul aktiviteter!

Världsbokveckan 2018
Satsningen kring Världsbokveckan gjordes för första gången 2014 och till detta femte år ser vi fram emot en ännu större insats för att öka barn och ungdomars läsning. Världsbokveckan 2018 pågår mellan 23-29 april då vi bokhandlare gemensamt satsar extra på barn och ungdomar. Veckan startar den 23 april som är en måndag och pågår hela veckan, ett utmärkt tillfälle att ställa till med familjefest i bokhandeln!

Gratisboken
Vi har tillsammans med Bonnier Carlsen och Lilla Pirat tagit fram en bok som ni i bokhandeln kommer att kunna dela ut till de som köper en bok hos er under Världsbokveckan.

Boken är som vanligt lite speciell, man kan nämligen börja läsa den från två håll. Den består utav två böcker och vi kommer att gå ut med info när det är helt klart vilka böcker det blir 2018!

Leverans
Böckerna kommer att levereras till er tillsammans med övrigt marknadsföringsmaterial (Affisch 50×70, A4-skyltar samt A5-flyers att dela ut veckorna innan). Leveranserna kom till er under v. 14.

Folder med tips på barnböcker (från 2016)

Till en utbildningskväll på Nalen den 18 feb 2016 togs en folder fram tillsammans med de 10 förlag som deltog och presenterade böcker under kvällen. Den riktar sig till personalen i butiken. Med förhoppning att det ska finnas aktuell info även för 2017, finns den för nedladdning nedan:

Omslag broschyr tillhemsida

Skyltmaterial för nedladdning

Kommer att finnas här närmare Världsbokveckan

Sociala medier under Världsbokveckan

Världsbokveckan är ett gyllene tillfälle att arbeta med sociala medier för att nå ut till era kunder. Om ni inte har egna kanaler på tex Facebook kan det vara en god idé att sätta igång redan nu så att ni har hunnit få följare till Världsbokveckan. Vi kommer som vanligt att lägga ut en guide med förslag på uppdateringar och bilder. Vi kommer i år att satsa extra på digital marknadsföring för att nå ut bredare!

Världsbokfonden

Utöver böcker som delas ut gratis under veckan skänker vi också 2 kr per såld barn- och ungdomsbok till Världsbokfonden. Samtliga medel som kommer in till fonden ska oavkortat gå till kommande års insatser för barn och ungas läsande i samband med Världsbokveckan.

För fristående bokhandlare betalas insamlade medel in på BG: 369‐4890. Märk insättningen med VBV18 och Bokhandelns namn (viktigt!). Ej fristående bokhandlare får information från respektive kedja.

Hoppas att ni ser fram emot Världsbokveckan 2018 lika mycket som vi gör!

Bästa hälsningar,
Projektgruppen Världsboksveckan, Svenska Bokhandlareföreningen
(I projektgruppen för Världsbokveckan ingår Cecilia Helsing, Mats Ahlström, Reinhold Hedenblad och Anna Engström, projektledare)

Har du frågor?