Kund! Letar du efter www.världsbokveckan.se? Klicka här!

INFORMATION FÖR BOKHANDLARE:

Redo för Världsbokveckan 2017?

Nedan finns information för bokhandlare om Världsbokveckan 2017 då vi tillsammans satsar extra på barn och ungas läsande. Det är viktigt att ni återkopplar till oss med synpunkter, frågor och funderingar. Vår förhoppning är att alla våra medlemmar ska vilja vara med i satsningen och ser fördelarna med att vi gemensamt arbetar för barn och ungas läsande. Vi ser också detta som en bra chans att få välkomna nya kunder in i butikerna eftersom vi kommer att ge ut 30 000 böcker gratis till de som köper en bok i bokhandeln mellan 22-28/4 2017. Det ger utmärkta tillfällen att skapa nya kundrelationer!

Alla som vill vara med kan alltså redan nu börja tänka på hur Världsbokveckan kommer att se ut i just er butik. Böcker och material har levererats tillsammans med skyltmaterial. Vi uppmanar alla bokhandlare att skapa sin egen extra satsning på barn- och ungdomsböcker under Världsbokveckan, boka in författarbesök och andra kul aktiviteter!

Världsbokveckan 2017
Satsningen kring Världsbokveckan gjordes för första gången 2014 och till detta fjärde år ser vi fram emot en ännu större insats för att öka barn och ungdomars läsning. Världsbokveckan 2017 pågår mellan 22-28 april då vi bokhandlare gemensamt satsar extra på barn och ungdomar. Veckan startar den 22 april som är en lördag, ett utmärkt tillfälle att ställa till med familjefest i bokhandeln!

Gratisboken
Vi har tillsammans med Bonnier Carlsen tagit fram en bok som ni i bokhandeln kommer att kunna dela ut helt gratis till de som köper en bok hos er. Detta är ett nytt upplägg för i år.

Boken är även i år lite speciell, man kan nämligen börja läsa den från två håll. Den består utav två böcker; utdrag ur Sagasagor (3-6 år) av Josefine Sundström/Emma Göthner och Nelly Rapp och Varulvarna (6-9 år) av Martin Widmark/Christina Alvner.

Leverans
Böckerna kommer att levereras till er tillsammans med övrigt marknadsföringsmaterial (Affisch 50×70, A4-skyltar samt A5-flyers att dela ut veckorna innan). Leveranserna kom till er under v. 14.

Folder med tips på barnböcker (från 2016)

Till en utbildningskväll på Nalen den 18 feb 2016 togs en folder fram tillsammans med de 10 förlag som deltog och presenterade böcker under kvällen. Den riktar sig till personalen i butiken. Med förhoppning att det ska finnas aktuell info även för 2017, finns den för nedladdning nedan:

Omslag broschyr tillhemsida

Skyltmaterial för nedladdning

Affisch 50×70: 50x70_affisch_2017_tryck
A4, skylt:
A4_skylt_2017_tryck
A5 fler:
A5_flyer_2017_tryck

Sociala medier under Världsbokveckan

Världsbokveckan är ett gyllene tillfälle att arbeta med sociala medier för att nå ut till era kunder. Om ni inte har egna kanaler på tex Facebook kan det vara en god idé att sätta igång redan nu så att ni har hunnit få följare till Världsbokveckan. Nedan finns förslag på uppdateringar samt bilder så att ni kan få stöd i vad som är lämpligt att uppdatera. Ladda ned guiden och sätt igång.

Guide med texter och upplägg: Sociala medier VBV guide

Bilder för nedladdning: VBV FB 2017

Världsbokfonden

Utöver böcker som delas ut gratis under veckan skänker vi också 2 kr per såld barn- och ungdomsbok till Världsbokfonden. Samtliga medel som kommer in till fonden ska oavkortat gå till kommande års insatser för barn och ungas läsande i samband med Världsbokveckan.

För fristående bokhandlare betalas insamlade medel in på BG: 369‐4890. Märk insättningen med VBV17 och Bokhandelns namn (viktigt!). Ej fristående bokhandlare  får information från respektive kedja.

Hoppas att ni ser fram emot Världsbokveckan 2017 lika mycket som vi gör!

Bästa hälsningar,
Projektgruppen Världsboksveckan, Svenska Bokhandlareföreningen
(I projektgruppen för Världsbokveckan ingår Cecilia Helsing, Mats Ahlström, Reinhold Hedenblad och Anna Engström, projektledare)

Har du frågor eller vill meddela att ni inte vill delta i satsningen kring Världsbokveckan?

Kontakta Anna Engström, 0709-669816, anna@adtillsammans.se