2017 års Augustpristagare har tillkännagivits

Datum: måndag 27 november 2017

Det prestigefyllda Augustpriset delades ut den 27 november under en gala i Stockholms Konserthus. Augustpriset delas ut i de tre kategorierna Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok. Prissumman i varje kategori är 100 000 kr. Pristagarna får även en bronsstatyett formgiven av Mikael Fare. Under galan delades också Lilla Augustpriset ut.

Nedan följer de vinnande titlarna och juryernas motiveringar.

Årets svenska skönlitterära bok

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, Johannes Anyuru, Norstedts

Med en originell och ödesmättad dramaturgi skildrar Johannes Anyuru den händelsekedja där samhällsväven i ett samtida och framtida Sverige bryter samman och lämnar öppet för terror och repression. Med poetisk fördröjning gestaltas den individuella utsattheten i en värld med krympande livsutsikter och en uppfordrande undran över verkan av människors handlingar.

Årets svenska fackbok

Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström, Fatima Bremmer, Forum

Ett levande porträtt av en tid och av en person, som var undersökande journalist, äventyrare, barlejon, med en livslång förbjuden kärlek till en annan kvinna. En bok om att skriva och leva till varje pris.

Årets svenska barn- och ungdomsbok

Fågeln i mig flyger vart den vill, Sara Lundberg, Mirando Bok

Vad innebär det att ”få följa sina drömmar”? Vad innebär det av uppoffring, arbete och smärta? I Fågeln i mig flyger vart den vill har Sara Lundberg tolkat och speglat konstnären Berta Hanssons (1910–1994) drabbande och enastående livsöde. Resultatet är en livsvacker barnbok om konst och liv, som inspirerar läsare till att våga följa sin egen fågel vart den vill.

Lilla Augustpriset har tilldelats

Den röda cykeln, Saga Miketinac, Ronneby

Den röda cykeln tillhörde en pojke. Den blev kvar i diket efter olyckan och hittades av en flicka som hade den tills någon hade bråttom till ett livsavgörande möte. Därefter cyklade han som inte fick stanna och hon som fick det. Den röda cykeln binder ihop fyra berättelser om sorg, om glädje, om flykt och om framtidstro. Berättelsen är tidlös, fastän inslag finns som är högaktuella. Metaforerna är spännande. Som läsare vill man veta mer om alla som cyklar på den röda cykeln.

Om Augustpriset

Augustpriset är den svenska litteraturens mest prestigefyllda och uppmärksammade pris. Svenska Förläggareföreningen instiftade Augustpriset 1989 med syftet att årligen belöna och sätta fokus på de allra bästa nyutkomna böckerna på svenska. Augustpriset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok. En jury i respektive kategori nominerar sex titlar vardera. De nominerade titlarna läses därefter av en elektorsförsamling bestående av sammanlagt 63 elektorer, som är spridda över hela landet och består av en tredjedel bokhandlare, en tredjedel bibliotekarier och en tredjedel litteraturkritiker och andra. Omröstningen är sluten. Den titel som får flest röster i respektive kategori vinner. På Augustgalan, i år den 27 november, delas Augustpriset ut i de tre kategorierna. Prissumman i varje kategori är 100 000 kronor. Pristagarna får även en bronsstatyett formgiven av konstnären Mikael Fare. Sammanlagt har 498 titlar skickats in till juryerna för bedömning. Till den skönlitterära klassen har 145 titlar skickats in, till fackboksklassen 176 titlar och till kategorin barn-och ungdomslitteratur 177 titlar.

Om Lilla Augustpriset

Lilla Augustpriset instiftades 1994 av Svenska Förläggareföreningen för att öka unga människors intresse för läsning och uppmuntra till eget skrivande. Posten var initiativtagare. Priset vänder sig till ungdomar mellan 16 och 20 år och har blivit en plantskola för nya författare. Vinnaren får 15 000 kr och prisutdelningen sker vid den årliga Augustgalan, i år den 27 november. Lektörer sovrar bland de inskickade bidragen och lämnar sedan över sitt urval till en jury. Juryn tar fram sex finalister. Vinnaren utses genom att juryns röster vägs samman med en publik omröstning, som i år pågick mellan den 23 oktober och 20 november. 457 texter har i år skickats in till Lilla Augustpriset.

Läs mer på Augustpriset.se